Strategia niskich kosztów – jak efektywnie zarządzać zakupami w firmie
Zarządzanie zakupami to jeden z kluczowych procesów w każdej firmie, dzięki optymalizacji w tym zakresie, można zyskać nie tylko wymierne oszczędności, ale także przewagę konkurencyjną. Zobacz, jakie korzyści w zakresie polityki zakupowej oferuje aplikacja Comarch Mobile Zakupy.
Strategia niskich kosztów
W dobie ogromnej konkurencji, firmy coraz częściej zaczynają prześcigać się nie tylko poprzez zwiększenie efektywności, ale także optymalizację kosztów. Sprawne zarządzanie zakupami to jeden ze skuteczniejszych i bezpieczniejszych sposobów w tym zakresie. Proces zakupowy w firmie wydaje się prosty, jednak w rzeczywistości jest on dość skomplikowany, a od jego powodzenia zależy czasem egzystencja całego przedsiębiorstwa. Obejmuje on szeroki zakres operacji, od opracowania optymalnej strategii zakupowej, poprzez dobór odpowiednich kontrahentów i utrzymanie z nimi dobrych relacji, aż po realizację bieżących zadań. Zakupowcy, choć dzisiaj mają o wiele większe możliwości, niż to było wcześniej (globalizacja otworzyła nowe rynki i szanse na zakupy), to mogą napotkać problemy na każdym z tych etapów. Oczywiście można je, jeśli nie całkowicie wyeliminować, to na pewno zminimalizować. Warto w tym celu skorzystać z nowoczesnej aplikacji mobilnej Comarch Mobile Zakupy. Dzięki niej proces zakupowy będzie przebiegał sprawnie, co w konsekwencji pozwoli uzyskać wymierne oszczędności i zrealizować z sukcesem strategię opartą na niskich kosztach.
Comarch Mobile Zakupy
Zarządzanie zakupami w firmie to proces skomplikowany i złożony. Oczywiście można go znacząco usprawnić, korzystając z aplikacji Comarch Mobile Zakupy. To nowoczesna apka przeznaczona dla przedstawicieli i zakupowców, których clou działania jest negocjowanie najlepszych warunków handlowych u dostawców oraz rejestrowanie ofert i zamówień zakupu. Aplikacja działa z powodzeniem na smartfonach i tabletach z systemem Android, przez co sprawdzi się w terenie. Wspomaga ona codzienną pracę osób odpowiedzialnych za zakupy. Najważniejsze możliwości w tym zakresie to:
- możliwość dodawania towarów do koszyka za pomocą skanera kodów kreskowych lub mobilnej klawiatury,
- dostęp do precyzyjnych informacji o produktach,
- dopełnianie zamawianego towaru do pełnych jednostek zbiorczych (kartonów, palet, skrzynek),
- automatyczne naliczanie określonych w centrali warunków handlowych m.in. promocji,
- drukowanie dokumentów na mobilnych drukarkach termicznych lub z podpisem Klienta na drukarkach laserowych,
- wysyłanie wiadomością e-mail wydruków PDF dokumentów (kopii zamówień),
- analizowanie danych z wykorzystaniem raportów oraz możliwość ich kontekstowego uruchomienia, wydruku oraz wysłania w wiadomości e-mail,
- możliwość dodania załącznika na pozycji lub nagłówku wystawianego dokumentu (np. specyfikacji, umowy, szczegółowych wymagań dostawcy),
- wykorzystanie różnych typów elementów wizyt, co umożliwia zdefiniowanie dowolnego wymaganego sposobu postępowania, na przykład podczas targów branżowych czy wizyty u dostawcy,
- rejestrowanie tras przejazdów oraz wykorzystanie komunikatora do kontaktu z przełożonym oraz współpracownikami.
Poza ułatwieniem wystawiania ofert i zamówień, aplikacja pomaga znacząco podnieść efektywność w zakresie planowania i realizowania wizyt zakupowych w oparciu o wzorce, jakie zostały określone w systemie. Projektując wzorce wizyty, można skorzystać z funkcji, które umożliwiają m.in.:
- dodanie dokumentu z możliwością określenia na wzorcu towarów proponowanych oraz wymaganych,
- przeprowadzenie ankiety,
- wykonanie zdjęcia (merchandising),
- sporządzenie raportu obecności towarów własnych i/lub towarów konkurencji w sklepie,
- wydanie materiałów promocyjnych/marketingowych,
- sporządzenie notatki ze spotkania.
Pomocną funkcją dla zakupowców będzie także ergonomiczny terminarz aplikacji, który pozwala m.in. na planowanie oraz realizację wizyt handlowych, rejestrowanie spotkań i kontaktów telefonicznych, wykorzystanie zdefiniowanych wzorców z systemu ERP, kopiowanie wizyt czy tygodniowych planów spotkań, planowanie wizyt z dostawcą na podstawie zdefiniowanej w systemie częstotliwości i kontaktów, realizację działań zaplanowanych lub zleconych przez kierownika, możliwość odrzucenia, przełożenia oraz wstrzymania wizyty, prezentację materiałów czy katalogów oraz weryfikację skuteczności wizyty na podstawie dostępnych raportów. Nie zapomniano również o możliwości monitorowania pracowników pracujących w terenie przez menadżerów. Aplikacja pozwala na rejestrowanie pokonywanych tras do dostawców, określania automatycznego oraz ręcznego wykonanych działań czy komunikowanie się między sobą za pomocą aplikacji.
Pozyskanie i utrzymanie Klienta
Aplikacje mobilne, na skutek rozwoju mobilnego Internetu, stały się powszechnym narzędziem zarówno wśród zakupowców, jak i przedstawicieli handlowych. Przedstawiciele dzięki dostępowi do niezbędnych danych swoich kontrahentów, mogą efektywniej prowadzić sprzedaż. Mają zawsze wgląd m.in. do danych teleadresowych, mogą dokonać weryfikacji Klienta online po numerze NIP i szybko się z nim skontaktować, a także mają wiedzę o historycznych transakcjach czy zdefiniowanych warunkach handlowych itp. Ponadto pracownicy odpowiedzialni za sprzedaż czy zakupy mają do dyspozycji inne aplikacje ułatwiające pracę: Comarch Mobile Sprzedaż, Comarch Mobile Serwis czy Comarch Mobile Zakupy.
Podsumowanie
Do niedawna podstawowymi narzędziami przedstawiciela handlowego czy zakupowca był samochód i laptop z Excelem, który działał tylko w trybie offline. Obecnie to za mało, aby efektywnie prowadzić sprzedaż czy dokonywać optymalnych zakupów do firmy. Aplikacje mobilne, takie jak Comarch Mobile Zakupy, działające zarówno w trybie offline, jak i online na smartfonach, znacząco zrewolucjonizowały te procesy. Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy odpowiedzialni za sprzedaż i zakupy działali efektywnie, to zainwestuj w aplikację. Dzięki temu będą mogli oni skuteczniej realizować strategie sprzedażowe i zakupowe, a firma zyska nie tylko oszczędności, ale także przewagę konkurencyjną na rynku. W dobie ogromnej konkurencji, jaka dzisiaj panuje na rynku, to rzecz bezcenna.